Δημοκρατικό Πατριωτικό Λαϊκό Κίνημα
Ακατάλληλες, πρόχειρες και επικίνδυνες οι συνεχείς αλλαγές στον Οργανισμό του ΥΠΕΞ
Για μια ακόμη φορά η ΝΙΚΗ επισήμανε και ανέδειξε την προχειρότητα με την οποία γράφονται και σχεδιάζονται σημαντικές αλλαγές της νομοθεσίας και κρίσιμων τομέων του Κράτους. Σε αυτές περιλαμβάνεται και η σειρά των τροποποιήσεων του Οργανισμού του Υπουργείου Εξωτερικών που η Κυβέρνηση θέλει να φέρει στην Ολομέλεια, που εκπονήθηκαν χωρίς μακροπρόθεσμο και μακρόπνοο σχεδιασμό, αλλά με μια οικονομικίστικη λογική και μόνο. Σύμφωνα με τον Τάσο Οικονομόπουλο, βουλευτή Α' Ανατολικής Αττικής της ΝΙΚΗΣ, ο νόμος 4781/2021 που η Νέα Δημοκρατία ψήφισε, δεν άντεξε ούτε πέντε χρόνια και τώρα έρχεται να αλλάξει σημαντικά σημεία του η ίδια παράταξη, επιβεβαιώνοντας τον κανόνα της προχειρότητας στη σχεδίαση ακόμη και των πολιτικών μεγάλης εθνικής σημασίας.
Αφενός καταργεί τις αξιοκρατικές εξετάσεις προαγωγής σε μερίδα υπαλλήλων, χωρίς να τις αντικαταστήσει με άλλες μη παρωχημένες, αφετέρου δημιουργεί υπαλλήλους πολλών ταχυτήτων με ρυθμίσεις που δεν προστατεύουν ισότιμα για όλους θεμελιώδη δικαιώματα όπως η μητρότητα ή η επαγγελματική εξέλιξη. Αφαιρεί αρμοδιότητες από τη Διπλωματική Ακαδημία η οποία μετονομάζεται σε Εθνική Διπλωματική Ακαδημία πλέον.
Εισάγει ξανά ηλικιακό όριο 40 ετών για είσοδος την Ακαδημία ερχόμενη η Κυβέρνηση σε ευθεία αντίθεση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και ειδικά την Οδηγία 2000/78/ΕΚ που ενσωματώθηκε με το ν.3304/05 στο εγχώριο δίκαιο, περιφρονώντας τις αποφάσεις των ανωτάτων δικαστηρίων όπως την ΣτΕ 850/2011 και άλλες όμοιες, τη γνωμοδότηση 601/26-2-2008 του Συνηγόρου του Πολίτη, που καταδίκασαν προσπάθειες επιβολής ηλικιακών ορίων στο παρελθόν είτε για είσοδο στην Ακαδημία είτε στις υπηρεσιακές μεταβολές στο ΥΠΕΞ γενικά.
Και σαν να μην αρκούσαν αυτοί οι περιορισμοί επέρχεται και νέος περιορισμός στις γλώσσες εισαγωγής αυτή τη φορά, που θα είναι το ζεύγος αγγλικά-γαλλικά για την Ακαδημία, αντί της επιλογής από την πεντάδα γλωσσών του ΟΗΕ γαλλικά, γερμανικά, αραβικά, κινεζικά, ρωσικά τη στιγμή που υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις γλωσσομάθειας σε άλλες γλώσσες ΟΗΕ.
Επιφέρει αλλαγές και στις υπηρεσιακές μεταβολές των υπαλλήλων του ΥΠΕΞ οι οποίες δεν συμβάλλουν πάντα στην επίτευξη των σκοπών του Υπουργείου καθώς δυσχεραίνεται περαιτέρω ακόμη και η εσωτερική μετακίνηση των υπαλλήλων και άλλες λειτουργίες του, λόγω υποστελέχωσης ή/και κακής κατανομής προσωπικού. Η απαγόρευση μετατάξεων και αποσπάσεων εκτός ΥΠΕΞ που είναι σχεδόν καθολική εμπλουτίζεται με νέες δυσχέρειες μετακινήσεων ακόμη και εντός του Υπουργείου και προκαλεί αποφυγή εισόδου σε προσοντούχους νέους υπαλλήλους. Αντί προσλήψεων νέων μόνιμων υπαλλήλων επιχειρεί η Κυβέρνηση να καλύψει τα κενά με σπασμωδικά μέτρα όπως οι παρατάσεις των ορίων υπηρεσίας ακόμη και της αφυπηρέτησης, και οι προσλήψεις και οι διορισμοί μη μόνιμου προσωπικού.
Στο ίδιο πνεύμα κινείται και η απόδοση άμεσης κυριότητας του υπουργείου Εξωτερικών σε ακίνητα κατοχής του χωρίς διευκρίνηση των λεπτομερειών για τους όρους αξιοποίησης της. Στον όρο αξιοποίηση πλέον περιλαμβάνεται και η εκποίηση μέσω του ΤΑΙΠΕΔ ή άλλων μεθόδων. Ακίνητα που ορισμένα εξ αυτών μετρούν αιώνες ύπαρξης ή είναι μεγάλης ιστορικής καλλιτεχνικής ή πολιτισμικής αξίας θα περιέλθουν στο Υπουργείο Εξωτερικών χωρίς μέριμνα για τις επιπτώσεις που αυτό θα έχει στους προϋπολογισμούς των φορέων πρώην κατόχων τους και χωρίς κανένα ορατό σχέδιο αξιοποίησής τους για προβολή της Ελλάδας μέσω συνεργιών με άλλα συναρμόδια υπουργεία όπως Τουρισμού, Πολιτισμού και Παιδείας.